Do tej pory każdy przedsiębiorca, który chce zaistnieć w sieci powinien wiedzieć czym jest SEO. Jeśli nie jesteś pewien, to pokrótce Ci to wyjaśnię. Pozycjonowanie stron internetowych to zespół działań, które pozwalają na to, aby Twoja strona była widoczna w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. W praktyce chodzi o zbudowanie strony internetowej w taki sposób, aby gdy ktoś wyszukuje „treść strony internetowej”, nasza strona pojawiała się na pierwszym miejscu w Google.
Spis Treści
Co to jest SEO?
SEO to temat, o którym mówi się coraz więcej. W tej chwili trudno znaleźć przedsiębiorcę, który nie słyszał lub nie zetknął się z agencją SEO. Wiele osób, gdy słyszy „agencja SEO”, od razu nastawia się negatywnie przez swoje doświadczenia z nimi. Niestety, w branży jest wiele firm, które są, delikatnie mówiąc, niezbyt uczciwe wobec swoich klientów. Jednak mimo trudnego rynku, można znaleźć uczciwych specjalistów od budowania pozycji strony internetowej, a w dzisiejszych czasach, prowadząc swój biznes, absolutnie nie można o tym zapomnieć. Dzisiaj pozycjonowanie stron internetowych jest najtańszą i najskuteczniejszą formą reklamy. Zapewne wiele osób będzie zaskoczonych poprzednim zdaniem, ale faktycznie tak jest. Aby jednak tak się stało, Twoją stroną musi zająć się ktoś, kto wie, co robi.
Pozycjonowanie strony internetowej to długi i skomplikowany proces, dzięki któremu można osiągnąć bardzo dobre rezultaty, ale będzie to wymagało od Ciebie cierpliwości. Niewątpliwą zaletą tej formy reklamy jest to, że nie trzeba płacić tak dużo jak w przypadku innych form promowania się. Czyli np. korzystając z Google AdWords czy Facebook Ads, musimy płacić za każdym razem, gdy ktoś kliknie w naszą reklamę. Z kolei w przypadku pozycjonowania naszej strony internetowej, za daną usługę musimy zapłacić tylko raz. Oczywiście warto pamiętać, że pozycjonowanie stron trwa znacznie dłużej niż inne formy promocji i nie przyniesie nam natychmiastowych efektów. Jeśli jednak zrobimy wszystko jak należy, a naszą stroną zajmą się wykwalifikowani specjaliści, to tylko kwestią czasu jest zaobserwowanie pozytywnych zmian na rynku. Oprócz tego, że taka forma promocji jest tańsza od innych, to jeszcze jedną wielką zaletą jest to, że osoby, które trafiają do nas przez wyszukiwarki, są o wiele bardziej zainteresowane tym, w co klikają, niż te, które klikają w nasze reklamy tylko dlatego, że są nimi zainteresowane. To znacznie zwiększa nasze szanse na to, że kupią coś od nas lub skorzystają z naszych usług.
Elementy pozycjonowania stron internetowych
Pierwszym krokiem w optymalizacji i pozycjonowaniu jest bardzo szczegółowa analiza strony internetowej. Ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, z czym mamy do czynienia i co należy zmienić. Na tym etapie analizujemy nie tylko samą stronę, ale również jej konkurencję. Dodatkowo poznajemy Twoją branżę i ofertę, która jest już na rynku. Drugim krokiem jest badanie słów kluczowych. Dowiemy się, jakie frazy najlepiej pasują do Twojego biznesu i które z nich są wyszukiwane przez użytkowników.
Drugi punkt to tworzenie treści na Twoją stronę w oparciu o te frazy. Musisz wiedzieć, że SEO to nie tylko optymalizacja kodu strony czy wizytówki w Google Maps lub na Facebooku, ale przede wszystkim tworzenie użytecznych treści, do których ludzie będą chcieli linkować lub udostępniać w mediach społecznościowych. Jeśli nie będziesz tworzyć takich treści, nigdy nie osiągniesz najwyższych pozycji w Google, niezależnie od tego, ile pieniędzy wydasz na reklamy.
Kolejnym krokiem jest optymalizacja techniczna samej strony (zwana również OnSite). Obejmuje ona zarówno linkowanie między podstronami, opracowanie metadanych i optymalizację poszczególnych elementów strony, które są ważne z punktu widzenia SEO, jak i sprawdzenie kodu każdej strony pod kątem błędów.
1. słowa kluczowe – bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe dla swojej firmy. Należy zawsze pamiętać, że słowa kluczowe powinny być adekwatne do treści witryny i generować duży ruch od użytkowników z intencją zakupu. Warto również pamiętać, że należy używać słów kluczowych z długim ogonem, ponieważ są one łatwiejsze do uzyskania wysokich pozycji i generują więcej ruchu, niż krótkie słowa kluczowe.
2) On-Site Optimization – termin ten odnosi się ogólnie do optymalizacji czynników wewnętrznych na naszej stronie internetowej. Najważniejszym czynnikiem jest tutaj sama treść – musi być ona unikalna, zawierać słowa kluczowe lub ich formy, ale na pierwszym miejscu musi być jej wartość – powinna dostarczać jak najpełniejszych informacji i pomagać użytkownikom w rozwiązaniu ich problemów lub odpowiedzi na pytania.
3) Off-Site Optimization – jest to świetny sposób na poprawę pozycjonowania w Google poprzez wymianę linków między stronami. Strony linkujące do nas nazywane są „backlinkami”. Muszą one jednak pochodzić z autorytatywnych stron i być dobrze napisane (co oznacza nie tylko, że zawierają słowa kluczowe, ale również, że mają sens).
Jak zapewne już wiesz, pozycjonowanie to po prostu proces projektowania strony internetowej w taki sposób, aby zajmowała ona wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W przypadku Google, im wyższa pozycja na liście, tym większe prawdopodobieństwo, że osoba poszukująca informacji odwiedzi Twoją stronę. Chociaż istnieje wiele dodatkowych czynników, które wpływają na to, czy użytkownik kliknie w link, wyniki wyszukiwania są bardzo ważne, ponieważ są darmowym ruchem.
Posłużmy się przykładem:
Masz firmę, która sprzedaje płytki ceramiczne. Chciałbyś być widoczny na takich stronach jak Opole i Nysa. Dlaczego? Ponieważ w tych miastach sprzedajesz płytki i tam mieszkają Twoi klienci. Nie musisz sprzedawać na całą Polskę, ani nawet na całą Europę. Twoimi klientami są osoby, które mieszkają blisko Ciebie, cenią sobie szybką obsługę i dobry kontakt z dostawcą / usługodawcą. Chcesz, aby w każdej chwili mogli przyjść do biura lub domu i pokazać im próbki materiałów i inne elementy współpracy. Oczywiście można też wysłać próbki kurierem, ale to wiąże się z dodatkowymi kosztami i nie zawsze jest bezpieczne (materiał może się połamać). Najlepszym rozwiązaniem jest osobiste spotkanie z klientem i rozmowa o tym, czego potrzebuje.
Artykuł powstał przy współpracy ze specjalistą od pozycjonowania stron internetowych https://lukaszsurma.pl/