Pojęcie Big Data zyskuje na popularności w ostatnich latach, a dzieje się tak z wielu powodów. To określenie wykorzystywane jest w pracy przez analityków, a obawy zwykłych ludzi budzi możliwość wykorzystania Big Data do nadmiernej inwigilacji społeczeństwa.
Spis Treści
Czym właściwie jest Big Data?
Najprościej ujmując, Big Data jest sposobem na legalne gromadzenie ogromnych ilości danych, a następnie ich analizowanie. Duże korporacje są w stanie wykorzystać je do tworzenia profilu konsumenta, który następnie wykorzystywany jest w celu np. zwiększenia sprzedaży. Podsumowując: celem Big Data jest wdrażanie w życie wniosków wysnutych na podstawie szczegółowych analiz konsumentów.
W jaki sposób można w praktyce wykorzystać Big Data?
Wiele instytucji wykorzystuje Big Data do swoich celów. Często użytkownicy automatycznie wyrażają zgodę na przekazywanie swoich danych, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Wśród takich podmiotów można wymienić:
– praktycznie wszystkie firmy, które zachęcają do pobrania ich aplikacji z Internetu. Instalując produkt użytkownik zgadza się na wszystkie zawarte w nim warunki umowy. Tym samym bezwiednie wyraża zgodę na dostęp aplikacji do większości danych zapisanych na telefonie
– banki gromadzą dane tak jak wyżej wspomniane firmy, a dodatkowe informacje czerpią z wykonanych przelewów, pożyczek, kredytów, wielkości opłat, a także płatności dokonanych kartą płatniczą (istotny jest tu rodzaj sklepów oraz kupowanych przedmiotów, a także wysokość opłaconego rachunku)
– portale internetowe również gromadzą liczne dane, a często mają dostęp do całej historii przeglądarki. W ten sposób można dowiedzieć się o użytkowniku niemal wszystkiego.
Social media jako źródło Big Data
Serwisy społecznościowe są w pewnym sensie wyjątkowe pod kątem Big Data. Chociaż dają ogromne ilości informacji o użytkownikach, to są one dość ciężkie w analizie. Wszystko przez to, że rzadko pojawiają się w nich wartości liczbowe. Dane napływające z social mediów można analizować jedynie pod kątem występowania słów kluczowych, częstotliwości pojawiania się nowych wpisów oraz czasu reakcji na posty innych użytkowników.
Jak segregować Big Data?
Ilość gromadzonych informacji o użytkownikach i klientach jest wręcz niewyobrażalna. Żeby to wszystko poddać szczegółowej analizie należy posegregować dane, aby w miarę sprawnie odrzucić zbędne informacje. Dokonuje się tego poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi analitycznych. Algorytmem wykorzystywanym przy tego typu czynnościach jest popularny MapReduce. To narzędzie pozwala rozproszyć wprowadzone zbiory danych pomiędzy liczne serwery, które je równocześnie porządkują i segregują na podstawie reguł wybranych zapytań.
Efektem tych działań są zredukowane i pogrupowane dane, które następnie można w prosty sposób przeanalizować i wykorzystać do osiągnięcia zamierzonych celów. Oczywiście istnieją liczne narzędzia, które mogą być wykorzystywane przez analityków. Wybór zależy od oczekiwanych rezultatów oraz preferencji użytkownika.
Najpopularniejsze narzędzia do pomiaru Big Data:
– system Storm
– systemy indeksujące (np. Lucene)
– algorytmy do data-miningu (np. RapidMiner)
– magazyny baz danych (np. MongoDB)
Czy warto korzystać z Big Data?
Big Data ma ogromny potencjał, który może wpłynąć korzystnie na przedsiębiorcę i konsumenta. Taka analiza danych może owocować przykładowo w przydatne oferty, z których konsument będzie skłonny skorzystać. Z drugiej strony przedsiębiorca będzie mógł z większą precyzją odpowiadać na potrzeby swoich klientów, jednocześnie na tym korzystając.
Nie mniej jednak, Big Data daje ogromne pole manewru i budzi liczne kontrowersje. Zwykli ludzie obawiają się, że gromadzenie danych o ich życiu na tak ogromną skalę jest zbyt dużą inwigilacją. Granica jest tu dość cienka, a przedsiębiorcy mogą skusić się o jej przekroczenie. Dlatego właśnie nad bezpieczeństwem konsumentów czuwa Unia Europejska, która intensywnie zajmuje się zagadnieniami związanymi z ochroną danych osobowych.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy Big Data ma ogromny wpływ na kształtowanie marki. Szczegółowa analiza profilu klienta pozwoli prowadzić skuteczniejszą sprzedaż oraz oferować lepsze rozwiązania z punktu widzenia firmy. Takie działania stosowane w dłuższym okresie czasu mogą skutkować powstaniem ogromnej przewagi nad konkurencją.
Nie słyszałam wcześniej o Big Data niestety jak się nie zaznaczy że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych to się dalej nie pójdzie to jest wyłudzenie a to nie fair to powinno być dobrowolne.